Huishoudens
Heb je geldzorgen? Trek aan de bel!
Het kan zomaar gebeuren. Opeens heb je te weinig geld om rond te komen. Misschien zelfs schulden. Dan is het goed om te weten dat je hulp kunt krijgen.
Je bent niet de enige. Voorkom dat je geld tekort komt. Trek op tijd aan de bel. Bel je gemeente, samen kijken we hoe je het beste geholpen kunt worden.
Woon je in Nederweert? Bel 0495-677111.
Woon je in Weert? Bel 0495-575000.
Veel gestelde vragen
- Geldfit: Je wilt het liefst dat je gezin alles heeft. Maar dan gaat de wasmachine stuk. Én heeft je partner nieuwe schoenen nodig… Kun je dan je rekeningen nog betalen? Kijk op Geldfit.nl. Op deze website kun je een test doen en krijg je handige tips. Doe de test.
- Startpunt Geldzaken helpt mensen om hun persoonlijke geldzaken in balans te brengen en te houden. Tal van veranderingen hebben invloed op de huishoudportemonnee. Daardoor is het lastig om inzicht te krijgen:
– Hoe de geldzaken er nu en in de toekomst voor staan
– Welke financiële risico’s je loopt
– Hoe die financiële risico’s kunnen worden beperkt
– Hoe (financiële) doelen kunnen worden gerealiseerd.
De geldplannen van Startpunt Geldzaken geven zo concreet mogelijk aan wat men in een bepaalde situatie kan doen om de eigen financiële situatie te versterken. Maak daarom je eigen geldplan:
– Ik woon in de gemeente Nederweert
– Ik woon in de gemeente Weert
Voor al je vragen over geldzorgen kun je terecht bij je gemeente. Samen kijk je breed naar je situatie: waar heb je zorgen over en hoe zijn ze ontstaan? Maar ook naar wat je zelf kunt doen, en waarbij de gemeente je kan ondersteunen. Uiteraard is er veel ruimte voor het stellen van vragen.
- Informatie en advies: De gemeente kan je informatie en advies geven. Bijvoorbeeld hoe je je geldzorgen zelf aan kunt pakken en welke organisaties je daarbij kunnen helpen.
- Budgetcoaching: Heb je nog geen of nog weinig schulden? Dan kan met budgetcoaching of budgetbeheer worden voorkomen dat je in de grotere problemen komt.
- Schuldhulpverlening: Heb je schulden die je niet zelf kunt oplossen? Je kunt mogelijk een schuldhulpverleningstraject starten.
Voor meer informatie, kijk op de website van de gemeente Nederweert of bel 0495-677111
Voor meer informatie, kijk op de website van de gemeente Weert of bel 0495-575000
Hulp van de gemeente is gratis.
Nee. Ook als je je zorgen maakt, of als je weet dat je financiële situatie gaat veranderen, kun je voor informatie en advies bij de gemeente terecht.
Ja, een eerste gesprek is altijd vertrouwelijk en vrijblijvend.
Voor een goed overzicht of je recht hebt toeslagen van de Belastingdienst of voorzieningen van de gemeente, kun je de Voorzieningenwijzer gebruiken. Samen met een adviseur bekijk je je persoonlijke situatie en krijg je een advies op maat. De adviseur helpt ook bij het aanvragen van regelingen en toeslagen. Het advies is gratis.
Voor meer informatie, zie:
– de Voorzieningenwijzer van de gemeente Nederweert
– de Voorzieningenwijzer van de gemeente Weert
Hoe zorg je ervoor dat je alles terug kunt vinden? Breng en houd het op orde met het stappenplan
van Nibud. Bewaar je administratie op een geordende manier, en houd het bij:
- eenmalig: administratie inrichten
- dagelijks: (digitale) post openen
- wekelijks: administratie bijwerken en betalingen doen
- maandelijks: bijzonderheden doornemen (met partner)
- jaarlijks: administratie grondig opruimen
Uit onderzoek blijkt dat mensen met een geordende administratie minder vaak
betalingsachterstanden hebben, minder vaak een rekening over het hoofd zien en minder
abonnementen hebben lopen waar ze niet meer vanaf wisten.
Heb je hulp nodig bij het inrichten of bijhouden van je financiële administratie? Neem dan contact
op met de Thuisadministratie Weerterland: bel 0495-697900 of mail met
[email protected]. De hulp is gratis.
Jaarlijks je administratie eens grondig opruimen is een goed idee om het overzichtelijk te houden. De maand maart is bijvoorbeeld een goed moment, dan moet je toch al bepaalde informatie opzoeken voor je jaarlijkse belastingaangifte.
Je hoeft niet alles eeuwig te bewaren. Gooi dus tijdens de jaarlijkse schoonmaak weg wat je niet meer nodig heeft. Dit geldt zowel voor een papieren als voor een digitale administratie. Bijvoorbeeld:
- Na 1 jaar: verzekeringspolissen die niet meer gelden
- Na 2 jaar: salaris- en uitkeringsstrookjes kunnen weg
- Na 3 jaar: de jaarafrekeningen van energiebedrijven
- Na 5 jaar: de belastingaangifte, definitieve aanslagen over toeslagen, pensioenoverzichten, jaaroverzichten van werk en uitkering
Deze schoonmaak is ook een goed moment om door je verzekeringen en abonnementen te lopen. Zijn ze allemaal nog nodig? Maak je er voldoende gebruik van? Kan het elders goedkoper?
Nieuws
Agenda
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!